domain-name-ss-1920


قصد دارید یک بیزنس اینترنتی راه بیندازید یا یک بلاگ درست کنید؟ انتخاب اسم برای سایت یا بلاگ از مهم‌ترین مراحل کار است. اگر اسمی انتخاب کنید که ایراد داشته باشد، ممکن است بقیه زحمات‌تان را هم به هدر بدهد. در این‌جا شما را با ۱۲ نکته آشنا خواهیم کرد که چگونه اسمی درست و با مُسما برای دامنه سایت‌ تان انتخاب کنید تا به پیشرفت کارتان کمک کند.

۱-پنج کلید واژه پیشنهاد بدهید


وقتی در پی اسمی برای دامنه سایت هستید، بهتر است نیم ساعت بشینید و ۵ لغت یا عبارتی که دامنه مورد نظرتان را به بهترین نحو توصیف کند، از خودتان بپرانید. این ۵ تا لغت را که یافتید، حالا می‌توانید تغییر شکل‌شان بدهید، آن‌ها را به صورت ترکیبی با هم استفاده کنید و یا پسوند و پیشوندی برای‌شان بیاورید و اسم مورد نظر خودتان را بیابید.


۲- دامنه‌ی منحصر به فردی بسازید


میل خودتان است، می‌خواهید بروید یک S به اسم یک سایت معروف اضافه کنید یا U آن‌را با دبل O  جایگزین کرده و زحمت اسم انتخاب کردن را کم کنید. اما این کارتان به قیمت اشتباه گرفته شدن با یک سایت قدیمی‌تر و محبوب‌تر تمام خواهد شد و زحماتتان را به باد خواهد داد. کافی است این شباهت ظاهری گمراه کننده داشته باشد تا بجای این‌که برای سایت شما ترافیک ایجاد شود، ترافیک سر از همان سایت پر بازدید و محبوب در بیاورد. به همین دلیل توصیه می‌کنم برای انتخاب اسم، از اضافه کردن خط فاصله و S و بقیه تنبلی‌ها خودداری کنید.


۳- فقط آن‎هایی را بگردید که دامنه‌ی دات کامشان پر نشده است

Dot-com

اگر دنبال افزایش ترافیک از طریق جستجوی مستقیم دامنه سایت خود نیستید و یا قصد ندارید برای یک برند سایت بزنید که هیچ، اما اگر خیال دارید سایت قدرتمندی درست کنید که در طولانی مدت پیشرفت کند حتماً یادتان باشد که پسوند .com را برایش بگیرید. پسوندهای دیگر مثل .net ، .org و .ir هم خوبند اما وقتی می‌توانید سایت‌تان را در شاهراه اصلی اینترنت جا بدهید چرا این را از خودتان دریغ کنید؟ خودتان و اطرافیان‌تان را نگاه نکنید که ۲۴ ساعت سرتان در اینترنت است، افراد آماتورتر پیش‌فرض‌شان این است که همه سایت‌ها .com دارند. انتخاب پسوندی به جز دات کام جلوی ورود این افراد به سایت‌تان را می‌گیرد.


۴-تایپ کردنش راحت باشد

domain-name-(2)

اگر اسمی که انتخاب کرده‌اید دیکته‌اش سخت است و به چند جور می‌توان آن‌را نوشت یا طولانی است آن‌گاه باید گفت که شانس بسیار بالایی برای برند شدن را از دست داده‌اید. چیزی که برای شما به عنوان یک سایت تازه تأسیس باید مهم باشد این است که مردم می‌خواهند آن چند دفعه اولیه که اسم سایت‌تان را در گوگل تایپ کنند (دفعات بعدی که به لطف سیستم پیش بینی اتوماتیک گوگل یک کلمه را که بنویسید بقیه اش را برای‌تان حدس می‌زند) و برای این‌کار نباید سختی بکشند. مثلاً بهتر است حروف اسم سایت‌تان بر روی کیبورد نزدیک به یکدیگر باشند.


۵-حفظ کردنش راحت باشد


بازاریابی موفق در اینترنت بستگی شدیدی دارد به این‌که اسم سایت شما خوش‌آهنگ باشد و بیان کردنش حس خوبی به آدم بدهد. شما که دوست ندارید آن سایتی باشید که قالب زیبایی دارد، محتوای خوبی تولید می‌کند و کلی زحمت می‌کشد، اما وقتی یکی از خوانندگان‌تان می‌خواهد آن‌را به دوستانش معرفی کند هر چه به مغزش فشار بیاورد اسم‌تان را یادش نیاید!؟


۶-تا حد ممکن کوتاه باشد


یعنی گزینه ۴ و ۵ را با هم دارید. چنین اسمی هم تایپ کردنش راحت است و هم حفظ کردنش. دنیای امروز دنیای موجز گویی و خلاصه نویسی است و نوشته‌های طولانی را کسی نمی‌خواند. یادتان باشد که شما می‌خواهید اسم سایت انتخاب کنید، زیست شناس نیستید که بخواهد بر روی یک جانور عجیب و غریب اسم علمی لاتین سه کیلومتری بگذارد. انتخاب اسم کوتاه دست‌تان را برای تبلیغات بعدی هم باز می‌گذارد.


اگر شرکتی دارید که از این اسامی سه بخشی دارد – مثلاً نعل سابان بلخ – لازم نیست که همین اسم را روی سایت‌تان هم بگذارید. nalsab.com بگذارید هم کفایت می‌کند.


۷-اسمی انتخاب کنید که با مُسما باشد


وقتی کسی اسم سایت شما را می‌شنود یا فرم نوشتاری آن‌را می‌بیند باید قادر باشد حدس بزند داخل سایت شما چه خبر است. به همین دلیل است که سایت‌هایی به نام CareerBuilder.com یا WebMD.com دقیقاً از همان اسمشان مشخص است که چه خدماتی به شما ارائه می‌دهند. از آن طرف در دامنه‌ی Monster.com (که اتفاقاً سایت بسیار معتبر و خوبی هم هست)، از روی اسمش هیچ چیزی را نمی‌توان تشخیص داد. در حالی‌که حیطه کاری این سایت، پیدا کردن شغل برای افراد گوناگون است و می‌توانست یک اسم مرتبط به این کار داشته باشد. Monster نسبت به CareerBuilder کوتاه تر است و دیکته‌اش هم آسان‌تر است اما با مسما نیست.


۸-قانون کپی رایت را دور نزنید


c8cavwow7eizjijk6eek


این اشتباهی است که البته اغلب افراد آن‌را مرتکب نمی‌شوند اما ارتکاب به چنین عملی می‌تواند پتانسیل یک سایت قدرتمند را نابود کند. بحث این جاست که شما باید فکر سال‌های بعد را بکنید که سایت‌تان پر بازدید شد و اسمی از خودش در کرد. راه همه شرکت‌های کوچک از این‌جا از هم جدا می‌شود که یک‌ سری تصمیم می‌گیرند راه خودشان را بروند، سری دیگر با چسباندن خود به این و آن، دوپینگ می‌کنند. مطمئناً شما هم دوست ندارید اگر فکر نابی در سرتان باشد بقیه آن را از شما بدزدند و باهاش پز بدهند پس خودتان هم از این کارها نکنید.


۹- یک اسم برند برای خودتان انتخاب کنید


Branding-Puzzle


پیدا کردن یک اسم تک و منحصر به فرد راه مناسبی برای اضافه کردن ارزش به دامنه است. برند چیزی فراتر از ترکیب لغت‌ها با یکدیگر است. به همین دلیل است که اسم سایتی به نام mortgageforyourhome.com به جذابیت سایتی مثل lendingtree.com نیست. SEOmoz بهترین مثال در این زمینه است. خود کلمه SEO کلید واژه اصلی این کار است و پسوند MOZ هم بر وب و آزادی و باز بودن و جامعه باز دلالت دارد.


۱۰- از قرار دادن خط فاصله و شماره در اسم دامنه خودداری کنید


قرار دادن این دو چیز در اسم دامنه باعث می‌شود موقعی که می‌خواهید به صورت کلامی آدرس دامنه را بگویید کارتان سخت شود و برای به خاطر آوردنش هم دچار مشکل شوید. کلاً هر چیزی که جستجو کننده را سر دوراهی بیندازد ایراد دارد.


۱۱- استفاده کردن از چیزهایی که هر از چند گاهی مُد می‌شوند


قدیم‌ها بیشتر این اتفاق می‌افتاد. سایت‌هایی که از قصد غلط املایی داشتند یا دو تا خط فاصله پشت سر هم می‌گذاشتند (حوالی سال ۲۰۰۰) یا یک بی‌مزه بازی دیگر این بود که اسم سایت را لای یک پیشوند و پسوند تکراری می‌گذاشتند (مثل top….x، یا best…x، یا hot…x). این‌کار چندان هم که به نظر می‌رسد کار باحالی نیست. اینترنت جایی است که اتفاقات در آن خیلی سریع نتیجه می‌دهد. انجام دادن کاری که خیلی‌های دیگر هم آن‌را انجام می‌دهند الزاماً درست نیست. هر چه باشد هدف از اسم گذاری متمایز کردن خود از دیگران است نه خز کردن خود.


 ۱۲- از سایت‌های ثبت نام دامنه کمک بگیرید


Choose-the-Right-Domain-Name-Step-6


در سایت‌هایی مثل domjax.com یا whois.net اسمی که برای دامنه خود در نظر دارید را جستجو کنید و اگر قبلاً کسی آن‌را استفاده نکرده نسبت به خریدش اقدام کنید. خدمات این دو سایت کاملاً مجانی است.


منبع : blog.bamilo.com