اگر از مرورگر خود برای انجام امور کاری یا شخصی بهره می‌گیرید، چندان تفاوتی ندارد و سرعت در کار، پایایی، قدرت تنظیمات و امکانات، همگی موضوعات اساسی هستند. در میان مرورگر‌ها، فایرفاکس و کروم دو انتخاب بر‌تر برای کاربران تلقی می‌شوند؛ اما از بین این دو، آیا ‌گزینه‌ای بر‌تر وجود دارد یا خیر؟ بگذارید نگاهی به چند تفاوت بین این دو داشته باشیم.

 

شاید به عنوان یک کاربر عادی که روزانه از مرورگر خود برای وب‌گردی در اینترنت استفاده می‌کنید، چندان به این موضوعات توجهی نداشته باشید و اساسا توجه به آن‌ها در کار شما فرقی هم ایجاد نکند، ولی دانستن این نکات و بهره‌گیری از آن‌ها، می‌تواند یک وب‌گردی بهتر و کم دردسر‌تری ‌برای شما به همراه داشته باشد.

 

در اینجا ما سعی داریم نگاهی به ظرفیت‌های اساسی دو مرورگر فایرفاکس و کروم داشته باشیم و درباره امکانات و ابزارهایی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند، کند و کاو کنیم. قطعا نمی‌توان در خصوص برتری هیچ یک از این دو نظر قطعی داد؛ اما می‌توان با برشمردن تفاوت‌های این دو، زمینه‌ای برای مقایسه پیدا کرد.

 

تنظیمات مرورگر
تنظیمات مرورگر به شما امکان پیکر‌بندی اولیه مرورگر و سازماندهی برخی امور و همچنین توان استفاده از مرورگر تا حداکثر ظرفیت را می‌دهد؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که چه دامنه‌ای از تنظیمات در اختیار شماست، این تنظیمات به چه ترتیبی قابل دسترسی هستند و تا چه حد قابل پیکر بندی هستند؟

 

دلیل این امر آن است، ‌زمانی که صحبت از استفاده از مرورگر در حد نهایی ظرفیت آن است، این امر اهمیت دارد که چه میزان گزینه و به چه ترتیب برای بهینه‌سازی وب گردی وجود دارد. در بین فایرفاکس و کروم از این جهت چند تفاوت اساسی وجود دارد.

 

هر دو مرورگر گزینه‌های اولیه نظیر تعیین صفحه اول یا خانه، موتور جستجو، ذخیره گذرواژه‌ها، تاریخچه و برخی تنظیمات امنیتی را دارا هستند. اما اگر تنظیمات کروم و فایر فاکس را در کنار هم بررسی کنیم، باید گفت ‌این تنظیمات در فایر فاکس وسیع‌تر، ساده‌تر و با سازمان‌دهی بهتری حضور دارند.

 

برای مثال وجود تب‌ها در پنجره تنظیمات فایر‌فاکس اجازه جستجو و یافتن گزینه مورد نظر را به سادگی فراهم می‌کند، در حالی که در تنظیمات کروم کاربر باید ‌فهرست بلندی را بپیماید یا گزینه مورد نظر خود را با کلید‌های Ctrl + F جستجو کند؛ برای نمونه، نگاهی به تنظیمات مربوط به تب‌ها در فایرفاکس و کروم به سادگی نشان می‌دهد، ‌فایرفاکس از تنظیمات بیشتری در این خصوص برخوردار است؛ هرچند کروم گزینه‌ای برای به اشتراک گذاری آخرین تب‌های باز شده در بین همه دستگاه‌ها را داراست.

 


 

همچنین تنظیمات موبوط به بروزرسانی در فایرفاکس بسیار بهتر و سازمان یافته هستند، در حالی که کروم گزینه به‌روزرسانی خودکار را در اختیار می‌گذارد که تجربه کاربر را بی‌معنا می‌سازد. همچنین گزینه تاریخچه به‌روزرسانی مرورگر به کاربر در رصد و حل و رفع مشکلات احتمالی کمک فراوانی می‌کند.

 

 

همگام‌سازی در بین دستگاه‌های مختلف
هر دو مرورگر گزینه‌هایی برای همگام‌سازی یا Sync در بین دستگاه‌های مختلف ‌ارائه می‌دهند. از این طریق، کاربر قادر به همگام‌سازی تاریخچه، بوکمارک‌ها، افزونه‌ها و گذرواژه‌ها خواهد بود. نکته قابل توجه در مورد کروم این است که از قابلیت رمزگذاری گذرواژه‌ها و تعریف گذرعبارت یا PassPhrase برای امنیت بالا‌تر برخوردار است.

 

 

نکته قابل توجه در مورد فایرفاکس اینکه از مسیر همگام‌سازی و در تنظیمات آن گزینه Find My Device برای ‌رصد دستگاه کاربر را ارائه می‌کند. به این ترتیب، زمانی که وارد حساب کاربری فایرفاکس شوید، اطلاعات داده‌های دستگاه احتمالا ناپدید شده شما با مکان جغرافیایی آن مورد توجه قرار گرفته و می‌توانید آخرین موقعیت دستگاه خود را ‌روی نقشه ببینید.

 

پایایی و سرعت
آن گونه که مشخص است، مناظره بین مرورگر‌ها برای سرعت و پایایی پایان ندارد. این جای تعجب ندارد، زیرا داشتن یک مرورگر با ثبات و سریع در وب‌گردی کاربران بسیار اثر گذار است. از سویی نسخه مرورگر، دستگاه مورد استفاده، افزونه‌ها، سرعت اینترنت، پروسه‌های در حال اجرا و ‌موارد دیگر، همگی در سرعت وب‌گردی اثر‌گذار است.

 

‌‌این دو مرورگر از دو مکانیزم تقریبا متفاوت استفاده می‌کنند. کروم برای هر تب، پروسه‌ای جداگانه تعریف می‌کند و در نتیجه، شمار بالای تب به معنای استفاده بیشتر از منابع سیستم است، ولی پایایی بیشتر را ارائه می‌کند، فایرفاکس همه تب‌ها را در یک پروسه مدیریت می‌کند اما فریز در یک تب به معنی فریز کردن کل مرورگر است.

 

به سختی می‌توان گفت، کدام یک از این دو مرورگر بهتر از دیگری است. ‌این موضوع بستگی زیادی به تجربه شخصی شما و دیدگاه شما دارد، اما می‌توان با کمی اغماض گفت، فایرفاکس در مجموع امکانات و پیکر‌بندی بهتری ‌در تنظیمات به کاربر ارائه می‌کند و در لود شدن اولیه مرورگر سریع‌تر از کروم است؛ اما کروم افزونه‌های جالب‌تر و وسیع‌تر و همچنین پایایی بهتری ‌در برابر فایرفاکس به کاربر عرضه می‌کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

منبع:tabnak.ir